Ruumiharidus on interdistsiplinaarne lähenemine, mis kombineerib erinevaid valdkondi nagu näiteks arhitektuur, urbanism, kodanikuaktiivsus ja -osalus, sotsioloogia, antropoloogia, geograafia, kultuuri- uuringud. Ruumihariduse eesmärk on tutvustada erinevaid linnahariduslikke teemasid ja meetodeid ning suunata inimesi pöörama tähelepanu erinevatele ruumi aspektidele, võimaldades neil seeläbi osaleda ruumi loomises.
Ruumiharidusega on seotud mitmed Linnalabori projektid. Varasemalt oleme viinud läbi urbanistika kursuseid (2008-2010a), korraldanud rahvusvahelise õpitoa noortele linnaaktivistidele (2012a), kaardistanud “Ohutu koolitee” projekti raames ohtlikud paigad kooliteedel ja loonud koolidele liikumiskavad (2012-2014a), andnud koostöös Rumeenia partneriga Asociatia Komunitas välja ingliskeelse Urban Pedagogy kogumiku linnahariduse teemadel (2013a), korraldanud Tartu Loodusmajas noorte linnakeskkonnaringi (2013-2014a) ja arhitektuuri töötoa Tallinna Noortenädala raames (2014a). 2014. aastal korraldasime ka esimese koolinoorte arhitektuurikonkursi "Unistuste koolimaja" ja 2015. aastal koolinoorte arhitektuurikonkursi "Minu unistuste koolihoov".
Koolihoovid võiks pakkuda midagi palju enamat - Siiri Treufeld kirjutab koolihoovide mitmekesistamisest ja potentsiaalist linnaruumis (Postimees, 25.10.2016)
Staadion, muru, burgeriputka - see ongi kõik, mida koolihoov peaks pakkuma? - Epp Vahtramäe artikkel 2015. aasta koolinoorte arhitektuurikonkursi teemal (Eesti Päevaleht 08.12.2015)
Ka sel aastal korraldas Linnalabor koolinoorte arhitektuurikonkurssi, mille teemaks sai valitud "Minu unistuste koolihoov. Konkursi eesmärk oli anda noortele võimalus visualiseerida oma unistuste koolihoovi tuues välja neid tegevusi ja võimalusi, mis looksid sobiva koha nii koolitundide pidamiseks kui ka vaba aja veetmiseks. Põhikooli töödest tuli välja erinevaid probleemkohti praegustes koolihoovides ja koolielus üldisemalt, kuid samas pakuti ka palju vahvaid lahendusi - peenramaa, laut, purskkaevud ja istumiskohad, matkarajad, pliiatsipuu, betoonist värvilised loomad.
Põhikooli auhinnatud tööd:
Äramärgitud tööd: „PILVEKOOL“ – Shara Arus ja „ÖÖKOOL“ – Eliise Kristiina Altmäe, Jasper Laur (Tallinna 32. Keskkool, juhendaja Leeve Eero), „MERAKI“ – Seliina Raivo (Saue Gümnaasium, juhendaja Ave Kongo) ja „KOOLIPAPA“ – Hans Erik Puhk koos abilistega (Tallinna Kanutiaia Noortemaja, juhendaja Aili Vahtrapuu).
Gümnaasiumi töödes pöörati rohkem tähelepanu teemadele nagu turvalisus, mitmekülgsus, kaasamine, õpilastele liikumis- ja lõõgastumisvõimaluste loomine. Gümnaasiumi auhinnatud tööd:
Äramärgitud tööd: „TERVISLIK ÕU“ – Jekaterina Fedotova (Tallinna Mustamäe Humanitaargümnaasium, juhendaja Annike Soodla), „LOODUSESSE!“ – Saara Lotta Linno (Tartu Waldorfgümnaasium, juhendaja Ivo Kajak).
Žürii liige Peeter-Eerik Ots võtab tulemused kokku järgmiselt: oli väga häid lahendusi, mis ka hinnatute hulka kokkuvõttes ei mahtunud, aga võiksid oma lihtsuse, leidlikkuse ja rahalises mõttes teostatavusega kasvõi hommepäev teoks saada. Teiselt poolt oli palju töid kuidagi väga täiskasvanud ja vastutustundlikud. Oli põhjalikku analüüsi, arvestatavaid küsitlusi ja üliarukaid kontseptsioone, mida ilmselt paljude tänaste koolihoovide rajamise juures tehtud ei ole. Suur osavõtt ja hea tase on rõõmustav märk, et järgmised põlvkonnad tahavad ja oskavad ümbritseva ruumi osas rohkem kaasa rääkida ja seda ei tohiks planeerijad eirata.
Täname meie toetajaid ja sponsoreid – Eesti Kultuurkapital, Tallinna Spordi- ja Noorsooamet, Viking Line, Eesti Arhitektuurimuuseum, Tallinna Ülikooli Kirjastus, Varrak, Arkki Huvikool, Hansaplant, Trilevik, Fritz-kola!
Lähemalt saab konkursi kohta lugeda konkursi kodulehelt www.nooredarhitektid.ee
Lennukat unistamist ja kohtumiseni järgmisel aastal!
MTÜ Linnalabor 2009- | Telliskivi 60A, Tallinn / juhatus [ät] linnalabor.ee
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License