Projekti eesmärk on edendada kogukondlikku turvalisust luues juhendmaterjali heade praktikatega erinevate osapoolte (piirkonnapolitsei, kogukonna liikmed ja juhid, naabrivalve, sotsiaaltöötajad, kohalik omavalitsus) koostöö tulemuslikumaks korraldamiseks.
Selleks kaardistatame ja analüüsime hästitoimivaid koostööpraktikaid kahest vaatenurgast: ühelt poolt piirkondliku politsei praktilist töökorraldust ja igapäevaselt kasutatavaid meetodeid ning teiselt poolt kogukondlikke turvalisuse suurendamisele suunatud ettevõtmisi. Lähtudes projekti spetsiifikast huvitab meid ennekõike erinevate tasandite kokkupuutepunktid.
Analüüsi tulemusena koostatame “tööriistad” ehk juhendid nii piirkonnapolitseile, kogukondadele kui ka teistele osapooltele koostööpõhimõtete, ja -võtete kasutuselevõtuks olemasolevate ressursside tingimustes.
Juhendmaterjali tutvustamiseks ja heade praktikate kasutuselevõtu hõlbustamiseks viime läbi koolitused asjassepuutuvatele osapooltele.
Projekti rahastab siseministeerium kogukondliku turvalisuse 2015. aasta taotlusvoorust.
Proekti partneriteks on Poltsei- ja Piirivalveamet, Eesti Külaliikumine Kodukant, Eesti Naabrivalve ja Päästeliit.
Igaastaselt toimuval piirkonna- ning noorsoopolitseinike seminarill on seekord fookuses kohaliku tasandi koostöö ja head praktikad koostöö korraldamiseks. Linnalabori poolt teeb seminaril pikema ülevaate kogukondliku turvalisuse juhendist Peeter Vihma. Koos seminaril osalejatega arutatakse juhendis esile toodud probleeme ning välja pakutud lahendusi, samuti räägitakse võimalustest juba kasutuses olevate heade praktikate ülevõtmiseks teistes piirkondades. Lisaks Linnalaborile räägib kohaliku tasandi headest praktikatest ka Anneli Kana Eesti Külaliikumisest Kodukant.
Oktoobris tutvustame juhendit ka justiitsministeeriumis, valdkonnaga kokkupuutuvatele ametnikele.
Kogukondliku turvalisuse koostöö juhend ja infovoldik on nüüd lõpuks ka kodulehele üles saanud! Lugege! Kasutage! Jagage! Ja küsimuste ning kommentaaridega kirjutage Peetrile peetervihma@gmail.com või Madlele madle@linnalabor.ee.
21. septembril kell 16.00 esitleme Arhitektuurikeskuse ruumides Põhja puiestee 27a (Kultuurikatel) Kogukondliku turvalisuse koostööd ning häid näiteid tutvustavat juhendmaterjali. Esitlusele järgneb vestlusring, kus praktikute osalusel arutleme igihaljal teemal ehk koostöö võimalustest omavalitsuste, politsei ja kogukonna liikmete vahel ning mõtleme üheskoos, kuidas aktiviseerida kohalikke elanikke. Kui plaanid ka osaleda anna meile sellest palun teada siin https://goo.gl/forms/XLIW
Kogukondlik turvalisus ehk turvalisuse loomine kogukonna ja teiste osapoolte koostöös on muutumas aina olulisemaks lähenemiseks riikide siseturvalisusele. Eestis peegeldab seda muutust "Siseturvalisuse arengukava 2015-2020", kus kogukondlik turvalisus on üks keskseid mõisteid.
Ehkki mõistena on kogukondlik turvalisus laiemale avalikkusele vähem tuntud, siis praktikas on suundumus kohaliku tasandi koostööks turvalisuse loomisel juba mõnevõrra levinud. Esitletav juhendmaterjal põhineb Eestis toimivate näidete analüüsil, mis on seostatud kaasaegsete teoreetiliste käsitlustega eesmärgiga pakkuda juhtnööre kogukondliku turvalisuse laiemaks rakendamiseks.
Juhend on mõeldud eelkõige politseile ning kohalike omavalitsuste esindajatele, kuid samuti kohalikele seltsidele, korteriühistutele, abipolitseinikele ning kõigile turvalisusest huvitatud kodanikele. Alates 21. septembrist on juhend Linnalabori koduleheküljelt PDFina allalaetav.
Turvalisus
on lai mõiste. Ehkki seda sõna kasutatakse sageli nii tavavestluses kui ka
poliitikadokumentides, ei ole Eestis ühtegi konkreetset seadust, mis tagaks
turvalisuse.
Turvalisus tähendab nii objektiivset kindlustatust
kui ka subjektiivset turvatunnet. Turvalisus koosneb seega majanduslikust,
sotsiaalsest, kultuurilisest jms heaolust.
Selline
vaatenurk muudab turvalisuse saavutamise keeruliseks, sest see on terviklik
protsess ning nõuab paljude asutuste ja inimeste ühist panust. Kogukondliku
turvalisuse mudeli kasutuselevõtuga üritatakse seda probleemi lahendada
kohalikul tasandil.
Kogukondliku
turvalisuse all peetakse silmas sellist ühistegevust, milles osalevad inimesed,
kelle turvalisus on kõne all. Kogukondliku turvalisuse mudeli järgi on eesmärk ennetavalt muuta
füüsilist, aga esmajoones sotsiaalset keskkonda, mis mõjutab turvalisust. Seega
on siin palju ühisjooni kogukonnatööga (ingl community work). See on üks neid sotsiaal- või ennetustöö vorme,
mis ei keskendu mitte ainult indiviidile, vaid ka tema sotsiaalsele
keskkonnale.
Kogukondliku
tegevuse keskmes on perekonnad, sõpruskonnad, seltsid, korteriühistud,
ettevõtted, kohalikud omavalitsused ja muud kohalikul tasandil tegutsevad
organisatsioonid, mis kokku moodustavad kogukonna.
Mida
suurem on kogukonna osalus, seda tugevam
mõju on kogukondliku turvalisuse tegevustel sotsiaalsele keskkonnale. Eriti
tõhusad on seejuures tegevused, milles osalevad riskirühmade esindajad. Nendest
eeldustest tuleb lähtuda ka kogukondliku turvalisuse tegevuste elluviimisel.
Kogukondlik
turvalisus ühildab objektiivse (st kuritegevuse tase) ja subjektiivse
turvatunde. See võimaldab sõnastada
rohujuuretasandil turvalisuse suurendamise vajadused ja takistused,
millest lähtutakse edasises koostöös. Seega pole eesmärk mitte lihtsalt
kohalike elanike osalus, vaid võimalus teha koostööd rohujuuretasandi
(kodanikud) ning piirkonna ja riigi tasandi institutsioonide vahel.
Kogukondlikku
mudelit rakendades pööratakse tähelepanu era- ja avaliku sektori ning
kodanikuühiskonna organisatsioonide koostööle. Kõige üldisemalt võib
tõdeda, et turvalisust loob see, kui ühiskonna eri osad suudavad ja tahavad
koostööd teha. Täpsemalt on koostöö osapooled sageli kohalik omavalitsus,
Politsei- ja Piirivalveamet, Päästeamet, Maanteeamet, haiglad, koolid,
vabatahtlikud päästjad, abipolitseinikud, naabrivalve, küla- ja
linnaosaseltsid, külavanemad ja kohalikud elanikud.
Kuna
kogukondlik turvalisus on üsna lai lähenemine, on selle avaldumisvormide
tähistamiseks kasutusel hulk termineid. Laiemalt on inglise keeles levinud
väljendid community safety, urban security ja community crime prevention. Kitsamalt politseitöö kohta kasutatakse
inglise keeles termineid community
(-oriented) policing, problem-oriented
policing ja neighborhood-oriented
policing ning soome keeles sõna lähipoliisi
jt.
Et olla
kogukonnale lähemal ja saavutada paremini eesmärke, saab kogukondliku
turvalisuse mudelit vormida kohalike olude ja huvide järgi.
Kogukondliku
turvalisuse mudel on pälvinud populaarsust viimase 50 aasta jooksul. See
peegeldab nii huvi detsentraliseerimise ja kogukondade vastu kui ka maailmas
viimase 30 aasta jooksul toimunud nn ennetavat
pööret turvalisuse valdkonnas. Ennetusele hakati suuremat tähelepanu
pöörama peamiselt seoses tõdemusega, et ainult reageeriv ja karistav sekkumine
ei too kaasa kuritegevuse loodetud vähenemist; seepärast ei ole reageeriv
tegevus üksi tõhus ressursside kasutamine.
Turvalisuse tagamiseks ei piisa ühe asutuse pingutustest –
probleemide lahendamiseks on vaja kaasata palju osapooli. Keskse, riigi
tasandil ennetustegevuse kavandamise siht on luua kogukondliku turvalisuse tegevuste rakendamise võimalused
kohalikul tasandil. Konkreetsete probleemide sõnastamine ja neile
lahenduste leidmine peabki jääma kohalikule tasandile ning selleks peavad
osapooled tegema koostööd. Edukad ennetusprogrammid on tõenduspõhised ja nende jaoks vajalik info on saadud huvirühmade kaasamise kaudu.
MTÜ Linnalabor 2009- | Telliskivi 60A, Tallinn / juhatus [ät] linnalabor.ee
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License